W 2024 roku nadal można ubiegać się o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe do celów grzewczych w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. zgodnie z ustawą z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła.
W związku z wprowadzonymi zmianami, gospodarstwa domowe stosujące do ogrzewania: kocioł gazowy, bojler gazowy, podgrzewacz gazowy przepływowy lub kominek gazowy, które są zasilane paliwami gazowymi (gazem ziemnym wysokometanowym lub zaazotowanym, w tym skroplonym gazem ziemnym oraz propan-butan lub innymi rodzajami gazu palnego, które dostarczane są za pomocą sieci gazowej, a także biogaz rolniczy) mogą ubiegać się o zwrot podatku VAT zawartego w opłaconej fakturze dokumentującej dostawę paliw gazowych w okresie od 01.01.2023 r. do 30.06.2024 r.
Warunki otrzymania refundacji podatku VAT:
- Złożenie wniosku - wnioskodawcą musi być osoba, z którą została zawarta umowa - i dołączenie :
- faktury za dostarczenie paliw gazowych,
- dowodu uiszczenia zapłaty za fakturę.
- dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym odpowiednio:
– oświadczenia wnioskodawcy o dochodach członków rodziny osiągniętych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e, art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, - w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego,
- w przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne:
– oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy lub zaświadczenie właściwego organu gminy albo nakaz płatniczy.
- Dane źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków w terminie do 21.12.2022 r. (albo po tym dniu w przypadku wpisania lub zgłoszenia nowego źródła ogrzewania).
- Spełnić kryterium dochodowe, które:
- w przypadku jednoosobowego gospodarstwa domowego wynosi 2 100,00 zł miesięcznie na osobę,
- w przypadku gospodarstwa wieloosobowego 1 500,00 zł miesięcznie na osobę.
Aktualnie dochód wyliczany jest na podstawie dochodów uzyskanych w roku 2022.
Dochód weryfikowany jest jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku.
Wnioski o refundację podatku VAT należy składać oddzielnie za 2023 r. oraz za 2024 r.
Terminy składania wniosków:
- do dnia 30 września 2024 r. - w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT;
- po dniu 30 września 2024 r. - w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury VAT dokumentującej dostarczenie paliw gazowych, która jest przedmiotem wniosku.
Jak złożyć wniosek:
- osobiście w GOPS w Długołęce ul. Szkolna 40a;
- wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej;
- przy użyciu aplikacji mObywatel (należy wybrać opcję: Złóż wniosek i wybrać odpowiedni wniosek);
- elektronicznie, wysyłając pismo ogólne na skrzynkę ePUAP Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Długołęce, do którego załączony zostanie wypełniony i podpisany elektronicznie (w podpisywarce) wniosek o refundację podatku VAT.